Historik

När då 22-årige Sture Lamme började på Begus som kamrer i början av 70-talet, hade han ingen aning om att han påbörjat en resa som skulle göra honom till ledare för ett av landets mest populära husföretag.

Att husmarknaden överlag är konjunkturkänslig och i perioder fått lida av kraftiga marknadssvängningar är inget nytt. Även den då högt ansedda hustillverkaren Begus-hus fick känna av det då det begav sig, och såväl verksamhet som anställda fick ikläda sig nya och utvecklade roller för att hänga med. I Stures fall blev det ett lyckokast - han fick flytta på sig från kamrerstolen till att arbeta med exportfrågor just eftersom att han vid det tillfället var den enda på företaget som kunde tillräckligt med engelska. De nya uppgifterna var lika stimulerande som utvecklande, och lade snart grunden för markandsstrategiska insikter som skulle komma väl till pass inom en snar framtid.

Fenixfågeln lyfter

Lågkonjunkturen i början av 90-talet slog väldigt hårt på hela byggbranschen. I marknadens mörkaste timme bildades det nya bolaget Trivselhus, med honnörsord som gedigen småländsk kvalitet, en medveten satsning på genomtänkt design, och ambitionen att förbli ett litet företag som alltid talade med sina kunder, och inte till dem. Med sig i bagaget hade man ett gott självförtroende och gedigen erfarenhet och insikt om vikten av kvalitetshantverk.

Oanade framgångar

Med byggda hus och nöjda kunder som enda marknadsföring, dröjde det inte länge förrän såväl säljare som husspekulanter knackade på dörren och ville veta mer. Genom många och långa dialoger under den här tiden utkristalliseras de två kanske viktigaste framgångsfaktorerna: medveten design, anpassning av husen efter önskemål och tomtens förutsättningar - i kombination med ett väl genomtänkt byggsystem. Det är detta som har tagit oss dit vi är idag - och lagt grunden för var vi kommer att vara imorgon.

Vi skapar unika hem

Det är skillnad på hus och hem. Därför är det viktigt för oss att använda rätt ord för beskriva vad vi egentligen jobbar med. Ordvalet skvallrar om en ambitionsnivå som fortfarande ligger i framkant, och en envis förmåga att hela tiden ompröva erbjudandet utifrån beställarens behov och önskemål. För sanningen är att vi idag står för en tjänst, och inte blott en vara. Det handlar om att ta sitt ansvar. Och att inte nöja sig med att leverera delarna av ett hus. Utan att faktiskt skapa ett unikt - hem.